ERNAD OSMIĆ: PISAC KAO APORIJA DRUŠTVA - Ernad Osmić

13. 05. 2016.

ERNAD OSMIĆ: PISAC KAO APORIJA DRUŠTVA

(Žarko MILENIĆ: Zaslužni građanin, Orion, Rijeka, 2013.)

U jednom od pisama Maxu Brodu, Franz Kafka je svom prijatelju napisao: „Pisac koji ne piše je čudovište koje se udvara ludilu“. Polazeći od toga, bilo bi zanimljivo raspravljati o mogućnostima pisca da udovolji toj svojoj ličnoj terapiji (čitaj pisanju) u okruženju gdje ona ne može ujedno biti izvor prihoda.
Mjesto umjetnika u društvu je oduvijek bila apstraktna pozicija; jedan apsurdni biotop koji, ukoliko se posmatra sa neke pragmatične tačke gledišta, postaje sasvim nejasan, neomeđen i nedefiniran. Stoga ne čudi da se mnogi umjetnici za svoga života i svoga umjetničkog stvaranja pozabave upravo tom temom, to jeste temom položaja umjetnika u društvu.
Milenić u svom romanu Zaslužni građanin smješta taj položaj u fiktivni grad pod imenom Hrid. Njegov protagonista Marko Marković, pisac i novinar bez izgleda na stalno zaposlenje, stiže iz Bukača u Hrid u nadi da se ostvari kao pisac koji će biti priznat u društvu. U svom rodnom mjestu Bukaču on nailazi na neodobravanje svoga poziva kako od strane društva tako i u redovima svoje obitelji. Na prijedlog svog „rođaka“ Antona, Marko se seli u Hrid. Zaintrigiran je titulom zaslužnog građanina po kojoj je u Hridu čak nazvan i gradski park.
Tokom svog boravka u tom gradu, u kojem gradonačelnik pokazuje interesovanje za dovođenje sportaša i svih mogućih umjetnika osim pisaca, Marko nas upoznaje sa svojim poteškoćama u nalaženju adekvatnog stana, te nam daje uvid u nekolicinu svojih ljubavnih veza. Te veze su, uglavnom, fatalističke, pa čak do te mjere da se mogu činiti fantastičnim. One su za protagonistu svojevrstan bijeg iz svijeta pisaca u svijet koji ne podliježe striktnim strukturama fikcije.
Marko Marković tako unutar svijeta romana bivstvuje razapet između nekoliko derivacija tog svijeta. Tu je instanca izdavaštva u kojem pisac traži mjesto kako sebi tako i svojim djelima. Ovaj svijet je u romanu opisan kao zamršena mreža ispletena ljudskim manama, zavisti, pseudo-piscima i pseudo-intelektualcima te njihovim uzajamnim (ne)odnosima.
Drugi nivo svijeta protagoniste jeste spomenuti ljubavni život. U njemu protagonista pada u bezdan nelogičnosti ljudskih emocija. Ženski likovi se čine kao amorfna priviđenja koja se bez poteškoće kreću u tom svijetu, dok protagonista u njega projicira stabilnost za koju bi se volio pridržati. Ipak, na kraju on je nemoćan u svom nastojanju, pa postaje tek statista u spostvenoj drami koja se odvija oko njega.
Treći nivo romanesknog svijeta je sama fikcija. Pisac koji stvara; koji u svojim djelima sebi slaže strukturu koja mu nedostaje u stvarnom životu. Marko je produktivan i plodan kao umjetnik; kao pisac. On ne nailazi na poteškoće kada dođe do čina stvaranja. Štaviše, on se u produkciji svojih djela ostvaruje kao ličnost. Sve tegobe i neuređenosti stvarnosti u djelima nestaju i postaju precizno konstruirana tvorevina u kojima pisac pronalazi oslonac.
Drugi nivoi svijeta postaju virtualni. Oni su Drugost u odnosu na svijet koji se proteže kroz djela pisca. U svijesti pisca nastaje nepremostivi gap između tih svjetova. Međutim, koliki god taj razmak bio, djela ipak ostaju dio stvarnog svijeta. Svijet koji pisac konstruira je na kraju krajeva podređen onome u kojem je sām pisac; svijet u kojem se nema ni za šta uhvatiti.
Grad Hrid, u kojem je smještena glavna radnja Milenićevog romana, je kolerat različitih profila ličnosti pisaca. Neki se u njemu ostvaruju kao osobe kojima je vrijedno poklanjati pažnju, drugi se putem dugogodišnjih angažmana u pravim krugovima društva nametnu na mjesta intelektualne elite grada. Usprkos svemu, mi nakon određenog vremena ne razmišljamo o Hridu kao o mjestu radnje, već ga doživljavamo kao šizofreničku ličnost koja je satkana od svih onih koji u njemu borave.
Hrid kao lik u romanu zauzima mjesto antagoniste. Ono u tom smislu pokreće radnju, ali u isto vrijeme opstruira protagonistu u ostvarivanju svoga cilja. Markova djela tako postaju bojište na kojem se odvija borba između njega i sredine u kojoj živi, a u isto vrijeme trebaju da budu sredstvo kojim će u toj sredini ostvariti uspjeh i dobiti titulu zaslužnog građanina. U trenutku kada Marko postaje svjestan paradoksa u koji je zapao, on gubi svaku nadu u to da će ikada biti nešto više od fusnote u književnoj povijesti tog grada.
Žarko Milenić nam svojim lucidnim poznavanjem mehanizma po kojem operiraju književne scene na našim prostorima predočava jednu tragikomičnu sliku o umjetniku koji se, u potrazi za svojim mjestom u društvu, pronalazi u mat poziciji koju je sām orkestrirao.

(Brčko, 2014.)