ERNAD OSMIĆ: ILUZIJA SPONTANITETA - Ernad Osmić

13. 05. 2016.

ERNAD OSMIĆ: ILUZIJA SPONTANITETA

(Peter SEMOLIČ: Lice u ogledalu, Književni klub Brčko distrikt BiH, Brčko, 2014.)

U Semoličevim pjesmama poetske slike dosežu dimenziju fotografije. One su tu pred nama, stvari po sebi. Banalno, baš kao fotografije. I, na prvi pogled, kao da ne žele biti ništa više nego to. Prikazi jednostavnosti i uobičajenosti. A onda, kada se osjećamo sasvim zaštićeno od bilo kakvog značenja, ono se na nas sruši poput nezaustavne lavine sa neke pretpostavljene visine.
Ako se sjetimo puta koji je fotografija kao medij prošla (pa još uvijek prolazi) od trivijalnog bilježenja trenutka do legitimne umjetničke forme, moramo se zapitati da li je taj put uistinu prolazila fotografija kao medij, ili naša svijest o tom mediju. Ukoliko se malo više zabavimo ovom temom lahko možemo doći do informacija o tome kako su nastale prve fotografije kada se (navodno) fotografija uopće nije koristila kao medij za umjetničko stvaralaštvo. Tako možemo naići na nekoliko eseja koji se bave kompozicijom, kontrastom, odnosa svjetla i sjene itd., i to kod fotografija koje su nastale bez prethodnog promišljanja o spomenutim stvarima. One su nastale spontano, ali se ipak u njima nalazi dovoljno značenja da se o istom mogu pisati eseji.
Danas postoje umjetnički fotografi koji nam svojim djelima dokazuju da je estetika fotografije kao umjetnosti upravo taj balans između spontaniteta i poznavanja umjetničke forme. Ipak, često se fotografija kao umjetnost omalovažava argumentima kao što su: Svako može kupiti dobar foto-aparat i praviti sto fotografija na dan; jedna od njih će valjati. Vodeći se ovakvom logikom, lahko bi se onda moglo reći da svako može napisati i sto pjesama na dan, i da će isto tako jedna morati da valja. To je, međutim, rijetko slučaj. Zašto?
Roland Barthes je rekao da jezik nikad nije nedužan. On je kao semiolog naravno mislio na jezik kao cjelokupno ljudsko iskustvo, ali čak i ako čitamo pojam jezik kao jezik u užem shvaćanju (govor, pismo), mi možemo naslutiti odgovor na gore postavljeno pitanje.
Jezik je ličan. Pisanje poezije je lično. Okidač na foto-aparatu je stran, odvojen od nas. Poezija, s druge strane, nastaje pritiskanjem okidača koji je u nama i do kojeg je prvo potrebno doći. Većina ljudi vidi fotografa sa skupim foto-aparatom i jasno im je da taj uređaj pravi fotografiju. Isti ti ljudi kada vide pjesnika sa svojom olovkom i papirom ne mogu shvatiti uz pomoć čega je nastala ta njegova poezija. Zbog toga je mnogo lakše tvrditi da je fotografija kao medij akt spontaniteta. Mi, naravno, znamo da to nije istina.
Zašto ovo spominjem? Usporedio sam Semoličeve pjesničke slike sa fotografijama koje iznenada na nas ruše značenje u trenutku kada se uzdamo da su ništa više do trivijalnih predstava stvarnosti. Da su nastale spontanim bilježenjem trenutka (bilo u materijalnom ili idejnom svijetu). Ovdje bi se bilo zgodno poslužiti jednom japanskom izrekom koja glasi: Umjetnost je iluzija spontaniteta. Pomoću nje bismo mogli doći do odgovora na pitanje kako nam se nešto u jednom trenutku može učiniti banalnim, a u slijedećem otkriti mnoštvo značenja kojih nismo bili svjesni.
Fotografija, koja nam se do toga trenutka činila nepromjenjivom datošću, odjednom otkriva pukotine. Nešto nije u redu. Mi počinjemo pratiti pukotine i otkrivamo tragove značenja koje je bilo skriveno pod tim plaštem banalnosti.
Semoličevi stihovi vrše dekonstrukciju realnosti koju su stvorili. Oni izvlače pod ispod naših nogu, a mi ostajemo lebdjeti u zraku bez mogućnosti i za šta da se uhvatimo. Pjesnik nas tjera na to da izvršimo autopsiju pročitanog, te da u kontekstu pjesme ponovo doživimo fotografiju, ali ovaj put svjesni pukotina.
Tako u pjesmi Lice u ogledalu lirski subjekt doživljava epifaniju da su mu crte lica jednake crtama lica njegovog oca. Ta epifanija, kao i većina epifanija, pojavi se u eureka trenutku koji doživi lirski subjekt. U tom trenutku, on odjednom postaje svjestan činjenice koja temeljno uzrujava svijest o sebi kao subjektu u svijetu. Svijest o tome da je proizvod neprekinutog genetskog lanca koji svoje porijeklo vodi od samog trenutka postanka života na zemlji. Njemu je, naravno, najbitnija poveznica s ocem, čije karakteristike najbolje uspijeva prepoznati na samome sebi.
Problem se međutim javlja kada ovakav eureka trenutak treba predočiti drugom subjektu. U prethodnom paragrafu sam iznio suštinu epifanije koju je Semoličev lirski subjekt doživio. Ona kao takva može kroz moje riječi biti sasvim jasna i razumljiva, ali nikako empatična. O čemu se ovdje zapravo radi?
Prilikom svoga pisanja o toj epifaniji, ja nisam dosegao okidač koji se nalazi u meni. Ja nisam napravio „fotografije“ koje će svjedočiti o tom iskustvu. Lirski subjekt u Semoličevoj pjesmi, međutim, kroz stihove donosi kako fotografije njegovog misaonog svijeta, tako i fotografije fizičkih karakteristika koje sve na kraju dosežu vrhunac u epifaniji. Mi, dakle, čitanjem njegovih stihova pred sobom imamo fotografije onoga što je prethodilo njegovom eureka trenutku. Kada taj trenutak dođe, mi najednom postajemo svjesni da u svim fotografijama koje smo prethodno gledali postoji nešto što smo propustili. Mi ih ponovo ispitujemo i otkrivamo sve one pukotine iz kojih je probijalo značenje, koje smo prilikom prvog čitanja registrirali na nesvjesnoj razini.
Ovim činom, Semolič premješta svoju poeziju na metonimijsku razinu koja treba zamijeniti čin čitanja pjesme sa činom razumijevanja spomenutih pukotina.
Tim drugim čitanjem pjesma postaje metatekst samoj sebi. Ona počinje da komentira naše razumijevanje prilikom prvog čitanja i time uspijeva otvoriti pandorinu kutiju značenja.
Šta je to značenje? Da li je uloga pjesnika (ili bilo kojeg drugog umjetnika) da nam servira značenje na plati ili će prije biti da je njegova uloga ukazati na trenutak svijeta (ponovo, materijalnog ili idejnog) koji postoji sām po sebi pun pukotina iz kojeg svakog trenutka mogu izbiti koloriti značenja? Odgovor na ovo pitanje svako od nas treba na kraju donijeti sam za sebe.
U slučaju da se odlučimo za prvi odgovor, vodit ćemo veoma ugodan život i mirne duše gledati na poeziju kao na nešto o čemu ne treba mnogo razmišljati. Isto kao što ne treba tražiti značenje u zalasku sunca, koliko god on bio lijep, tako ćemo i mi uživati u toj lijepoj riječi.
Odlučimo li se, međutim, za drugi odgovor, za onaj gdje smo svjesni da svaki čin stvaranja (koliko god se on spontanim činio) u sebi ipak krije pukotine; za onaj gdje znamo da jezik nikad nije nedužan i da je pjesnik morao proći kroz neshvatljivo stanje svijesti kako bi došao do svog unutrašnjeg okidača, onda se moramo pomiriti s tim da ćemo u dobro konstruiranoj poeziji uvijek iznova i na drugačije načine nalaziti pukotine i značenja bez nekog konačnog odgovora.
Semoličeva poezija je baš takva, pa ko voli neka izvoli.


(Brčko, 11.1.2015)